söndag 6 februari 2011

...är mindfulness

Det här med mindfulness. Det ska på en gång sägas att jag vet mycket lite om det men eftersom det är oerhört trendigt just nu överöses jag som många andra av tips om hur man ska lyckas vara mer i nuet. Jag läser och jag ställer mig tveksam.

Meningen verkar vara att man ska bli en mer harmonisk människa genom att fokusera på det man gör, upplever och känner just nu. Absolut trevligt om man befinner sig på en bergstopp och blickar ut över ett mäktigt landskap, äter en smarrig glassportion eller tittar in i ögonen på sin älskade. Mindre kul om man står i en lång och långsam kö på Coop i en alldeles för varm dunjacka med en skrikande femåring bakom sig eller dammsuger med en högljudd och ineffektiv dammsugare (exempel från verkliga livet). Nuet är varierande behagligt att befinna sig i.

En annan aspekt av mindfulness är att det ofta ingår övningar i att tänka på ingenting. Det här känns obegripligt för mig. Jag vill absolut inte träna på att tänka mindre, jag vill tänka mer och bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar