onsdag 19 januari 2011

...är att vända rätt sida till

Om jag hade varit härligt huslig och naturligt, traditionellt kvinnlig som UnderbaraClara kunde det här inlägget handlat om att jag idag har bakat de gulligaste hallongrottorna och vikt jordfärgade handdukar och staplat dem i en underbar assymetrisk hög. Hade jag däremot varit en stenhård och tuff äventyrstjej hade beskrivningen av min dag snarare fokuserat på skridskoturen på havsisen i motvind och dis. Och hade jag istället varit en hipsnygg modebloggarbrud kunde jag lagt ut en bild på dagens outfit där jag posade i min nya blus i svart och guld som jag fyndade på Röda korsets rea. Snygg skulle jag vara också.

Det är ju det här med hur man framställer sig på nätet. Vad man väljer att lyfta fram ur sitt liv kan förstås variera efter tycke och smak men lyckad är ledordet. Man skriver absolut inte att man hade halvtråkigt, åt halvtrist middag, var lite less på sin familj och slösurfade i brist på något bättre att göra. Och hör sen.

5 kommentarer:

  1. nu kan man ju få för sig att du haft en trälig dag, utan att ha ätit pizza på Toscana, inklusive en halv dubbelöl, med din mystrevliga familj och inte ens kollat snödjupen på smhi.se när du skriver sådär...

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Kul att du idats läsa och kommentera på inlägget!

    Och du har rätt, jag hade inte en trälig utan en trevlig dag och jag åt visst en schysst utemiddag inklusive halv dubbelöl (förövrigt tycker jag att halv-dubbel en jättesnygg och poetisk neutralisering). Det visar ju bara på min poäng att man kan framställa något på olika sätt beroende på hur man vill framstå. Är jag den som går emot trenden att försöka verka lyckad och istället framställer mig mer eländig än jag är? Eller är jag bara ung och bortskämd (80-talist)?

    Nej men skämt åsido, jag ville bara kommentera på det här med image och internet.

    SvaraRadera
  3. Förd ordningens skull: jag gillar att baka hallongrottor, åka skridskor och second handshoppa också.

    SvaraRadera
  4. Bra observerat där. Alla på fejjan verkar ju ha helt makalösa liv. Min tes är dock följande:
    Ju mer tid på sociala medier, desto innehållslösare tillvaro.

    SvaraRadera
  5. Tack T! Jag tror på din tes, iallafall stämmer den på mig; ju tråkigare jag har desto mer tid lägger jag på internet.

    SvaraRadera